sejarah xbox.

                    sejarah terciptanya Xbox

hello di sana,selepas kami merungkai tentang sejarah Nintendo dan Sony Playstation kali ini kami akan merungkai tentang sejarah Xbox milik Microsoft.


2000
Mula-mula kita balik pada tahun 2000, Microsoft yang masa itu pengembang bagi proses Windows mencuba keberuntungan mereka di industri konsol yang sangat populer pada masa itu.kemudian Bill Gates sang presiden Microsoft tidak ragu untuk menunjukkan konsol mereka pada layar lebar dan semua para hadirin dibuat terkejut dengan tampilan yang sangat realistik pada masa itu.




Xbox juga konsol terkenal dan termudah kerana baru hadir di generasi konsol ke-6 dan menjadi salah franchise konsol yang penting sekarang.



2001


                               

Dan pada tahun 2001 konsol pertama Microsoft pun keluar dengan nama Xbox dan terus masuk kedalam perang konsol Generasi-6 bersaing dengan Playstation 2, dreamcast dan gamecube.Dan konsol ini mendapat sambutan positif dari para pemain.



2006


                                                                      
pada tahun 2006 Microsoft terlebih dahulu mengeluarkan Xbox 360 dan langsung bersaing dengan Playstation 3 dan Nintendo Wii dalam perang konsol generasi ke 7 kemudian pada hasilnya Xbox 360 telah terjual sebanyak 85 juta unit mengalahkan Playstation 3 dan jika anda menanya siapa pemenangnya ia adalah Nintendo Wii dengan penjualan mencapai 100 juta unit.






2013


                        

Dan bermulalah perang konsol generasi ke 8 dengan dibuka oleh Nintendo yang mengeluarkan wii u dan gagal di pasaran jadi orang lebih menunggu konsol dari Microsoft dan Sony kemudian pada tahun 2013 beberapaselepas keluarnya Playstation 4, Microsoft mengeluarkan Xbox one.dan kemudian pada tahun 2016 Microsoft mengeluarkan Xbox one S dan pada tahunh 2017 beberapa bulan selepas keluarnya Nintendo Switch Microsoft mengeluarkan Xbox one X bahkan sampai sekarang pihak Microsoft sedang mengusahakan projek Scarlet.





mungkin itu saja untuk sejarah xbox:)))











                               






Comments