10 konsol nintendo paling berjaya

                                        Nintendo.svg
                                       10 konsol Nintendo paling
                                                                     berjaya


seperti yang kita tahu nintendo adalah sebuah syarikat gaming yang telah mengeluarkan banyak konsol tapi yang manakah paling berjaya mari kita lihat dan kami tidak akan menunjukkan jumlah penjualannya kerana mungkin kadar penjualannya bertambah.





10.gamecube


                                      GameCube-Set.jpg


gamecube keluar pada tahun 2001 untuk bersaing dengan playstation 2 walaupun tidak dapat menandingi ps2 namun konsol ini menjadi salah satu konsol terbaik nintendo.






9.nintendo 64


                                      Nintendo-64-wController-L.jpg


nintendo 64 telah dikeluar pada tahun 1996 untuk bersaing dengan Playstation 1 dalam perang konsol generasi ke 5 walaupun kalah konsol ini melahirkan game yang sangat populer seperti the legend of zelda:ocarina of time.






8.nintendo switch


                                   Nintendo-Switch-Console-Docked-wJoyConRB.jpg


nintendo switch adalah konsol baru dari nintendo yang dikeluarkan pada tahun 2017 untuk turut serta dalam perang konsol generasi 8 ini setelah kegagalan wii u yang keluar pada tahun 2012 lalu dlam masa yang singkat konsol ini berjaya meraih hasil penjualan yang tinggi.






7.super nintendo entertainment system(snes)


                               The North American SNES (c. 1991)


snes adalah penerus bagi konsol pendahulunya iaitu nintendo entertaintment system(nes) yang keluar pada tahun 1990 untuk bersaing dengan sega genesis.konsol ini mempunyai tampilan grafik yang lebih bagus dibanding nes dan menjadi antara konsol nintendo paling berjaya.






6.nes


                                      Nintendo Entertainment System with controller



nes adalah konsol ketiga nintendo yang keluar pada tahun 1985 dan nes adalah konsol yang membuatkan nintendo menjadi raja konsol pada masa itu dan banyak franchise terkenal bermula di konsol ini seperti mario dari super mario bros dan link dari the legend of zelda dan banyak lagi.





5.3DS


                                         Nintendo-3DS-AquaOpen.png


nintendo 3ds adalah handheld kepunyaan nintendo yang keluar pada tahun 2012.konsol mempunyai kelebihan unik iaitu dapat menampilkan grafik 3d tanpa kaca 3d.handheld ini adalah penerus dari penerus nya iaitu nintendo DS.






4.gameboy advance


                                               Nintendo-Game-Boy-Advance-Purple-FL.jpg


gameboy advance adalah gameboy yang dikeluarkan tanpa bantuan dari Gunpei Yokoi sang pencipta original gameboy walaupun begitu handheld ini tetap berjaya dan tahap tertinggi bagi gameboy dan konsol gameboy terakhir.






3.wii


                                           Wii-console.jpg


wii dikeluarkan pada tahun 2006 untuk bersaing dengan PS3 dan Xbox 360 dan konsol ini jauh lebih berjaya dari kedua konsol tadi dan pemenang perang konsol generasi ke 7 tambahan lagi konsol termasuk 5 konsol palaing berjaya sepanjang masa.






2.gameboy(original)


                                                                                         Game-Boy-FL.jpg


ini adalah original gameboy yang keluar pada tahun 1989 dan handheld kedua yang dikeluarkan oleh nintendo dan menjadi antara konsol terbaik kepunyaan nintendo dengan game tetris handheld ini melonjak keatas dan di sini muncul franchise terkenal seperti pokemon dan kirby.







1.nintendo DS


                                                                            Nintendo-DS-Fat-Blue.jpg


dan pasti ramai yang tahu dan terkejut kerana konsol nintendo paling berjaya ialah nintendo DS
konsol ini keluar pada tahun 2004 namun konsol ini menjadi berjaya kerana keluarnya nintendo DS lite dengan game yang paling banyak dibeli iaitu new super mario bros.dan konsol ini menjadi konsol ke 2 paling laris di dunia dan hanya satu konsol yang dapat menandinginya iaitu Playstation 2.












TERIMA KASIH KERANA MEMBACA:)












Comments