10 handheld paling berjaya

                10 handheld paling berjaya
handheld adalah konsol yang boleh dibawa kemana sahaja contoh seperti psp.dan beberapa dari hand held ini mencapai penjualan yang tinggi.

                                                    dan maklumat bahawa                                                                          jadual ini diambil pada                                                                       tahun 2014.                                                                                                                                 10.neo geo pocket


                                        Neo-Geo-Pocket-Anthra-Left.jpg

neo geo pocket adalah adapatasi dari sebuah konsol yang bernama neo geo yang diangkat menjadi handheld dan penjualanya pada tahun 2014 mencapai 2 juta unit.







9.nokia n gage


                                         Nokia-NGage-LL.jpg

nokia n gage adalah handheld buatan nokia yang terinspirasi oleh gameboy advance kepunyaan nintenda dan hingga tahun 2014 penjualan nokia n gage mencapai 3 juta unit.






8.wonder swan


                                                                       WonderSwan-Black-Left.jpg

wonder swan adalah handheld dari wonder.co yang telah mencipta wonder wizard dan hingga tahun 2014 wonder wizard telah menjual sebanyak 3.5 juta unit.





7.playstation vita


                                          PlayStation-Vita-1101-FL.jpg


Playstation Vita adalah handheld kedua sony selepas Playstation Portable. walaupun masuk dalam list konsol gagal namun Playstation Vita masuk dalam list handheld yang berjaya dan jumlah penjualan Playstation Vitapada tahun 2014 mencapai 4.7 juta unit.




6.sega game gear


                                         Game-Gear-Handheld.jpg


Sega Game Gear adalah handheld buatan sega yang dapat digunakan untuk bermain game yang ada di Sega Master System dan Sega Genesis dan dan pada tahun 2014 penjualan Sega Game Gear mencapai 10.62 juta unit.



5.nintendo 3ds


                                     Nintendo-3DS-AquaOpen.png
nintendo 3ds adalah hand held yang dikeluarkan oleh nintendo seperti yang kita tahu nintendo memang berpengalaman dengan handheldnya dan pada tahun 2014 penjualan nintendo 3ds mencapai 34.8 juta unit.




4.playstation portable 


                                        Psp-1000.jpg

Playstation Portable adalah handheld pertama sony dan handheld ini berjaya kerana dapat memainkan game Playstation 2 atau boleh dipanggil the king of konsol dan hingga tahun 2014 penjualan Playstation Portable mencapai 69 juta unit.




3.gameboy advance


                                           Nintendo-Game-Boy-Advance-Purple-FL.jpg

Gameboy Advance adalah tahap tertinggi bagi gameboy dan Gameboy Advance telah berjaya kerana mempunyai penambahbaikan iaitu gameboy advance SP dan hingga tahun 2014 penjualan gameboy advance mencapai 75 juta unit.



2.gameboy(original)


                                             Game-Boy-FL.jpg

jika sebelumnya adalah gameboy advance tapi sekarang tiba masa untuk datuknya tampil kedepan ya ia adalah original gameboy atau biasa dipanggil sikecil yang tak dapat dikalahkan.dengan gameboy kita belajar bahawa kita tidak perlu model yang tinggi untuk membuatkan sebuah handheld itu berjaya jika dibandingkan dengan NES dan SNES.




1.nintendo DS


                                    Nintendo-DS-Fat-Blue.jpg


Dan handheld paling berjaya adalah tak lain dan tak bukan nintendo DS dan satu-satunya handheld yang membuatkan gameboy turun dari takhtanya sebagai raja handheld seperti Gameboy advance nintendo ds juga mengeluarkan penambahbaikan iaitu nintendo DS lite menjadi penyebab handheld ini berjaya dan penjualan handheld ini mencapai 154.3 juta unit tambahan lagi jika digabungkan penjualan handheld dan home conesole. nintendo ds berada di tempat kedua selepas Playstation 2 namun perbezaan penjualan kedua konsol ini kurang dari 1 juta unit dan kami meramal bahawa nintendo ds akan menjadi raja konsol dan menurunkan Playstation 2 dari takhtanya.







Dan itulah 10 konsol yang berjaya namun makluman bahawa list di atas adalah catatan pada tahun 2014.






                 







                    sekian terima kasih kerana telah membaca :)








Comments